CITAT (niklaswik @ 27-01-2007, 10:21)
Flaxss:
Rutten är den knappast eftersom den är en våtmarksväxt. Ska nog mycket till innan den ruttnar.
det vet jag , men när andra saker inte är rätt som temperatur så ruttnar dom lättare , plus skulle man dränka den så vatten täcker hela växten så skulle den någ ruttna efter ett tag . jag hade en ute i somras som blev rutten vet inte hur det gick till
så här står det på brutala blommors hemsida angående vintervila
3 saker är viktiga här:
Temperautren: sänks
Vattningen: Minskas
Fotoperioden: minskas
*2 av 3 brukar fungera bra så man får göra sitt bästa, ute i naturen sköter detta sig av sig självt. Hemma hos människan får vi agera Moder jord som styr detta.
plus står där att
BLADEN TORKAR!!!!
Jag får många mail ang. detta så nu reder vi ut denna populära fråga ordentligt:
Detta sker vanligtvis runt vintern och är HELT naturligt. det som triggar detta brukar vara att soltoimmrna minskat eller att växten fått känna av kylan som kommer med den kallare årstiden.
Nu är det dags att mninska vattningen till ENDAST lätt fuktigt.
De flesta ökar vattningen och då kan man lätt döda växten.
Kasta INTE växten och säg att den dog, för det har alltför många i sverige gjort, bladen ska dö förr eller senare men det är inte bladen som är själva växten uutan det är ROTEN.
(Man sågar ju inte ned äppelträdet under vintern och köper ett nytt bara för att bladen och äpplena vissnade och ramlade av, eller hur?)
http://brutalablommor.se/pix/torkblad2.jpgSjälva växten är RHIZOMEN alltså roten, och den skickar på våren/sommaren upp de nya trumpeterna.
Varje år växer denna vilket ger större och högre trumpeter samt nytillväxt som går att göra en delning av.
Jämför detta med en knöl som man kanske låter ligga i vintervila uder ett par månader, tillväxten kommer först efter vintern.
Ett bra sätt är annars att ge växten extra strålning via lysrör eller lågenergilampa.