CITAT (Pirum @ 01-02-2007, 11:41)
Precis, som 'jordkällarfamiljen' de skrev om (stackars barn, hoppas de fått ritktig bostad nu), där var det inte mycket till granskning från Aftonbladets sida.
Jag förstår att man inte alltid kan trippelkolla allt innan tidningen går till tryck, men generellt sett bör media förbättra sig vad gäller rättningarna. För rättningarna är verkligen dåligt genomförda.
Tillägg : jag har själv fuskat lite som redigerare på en föreningstidning, att hitta på rubriker och ingresser till artiklar var det mest kreativa vi gjorde...
En sak som definitivt sänkte mitt redan låga förtroende för media till nya nivåer var rapporteringen från EU-toppmötet och poliskravallerna 2001 i Göteborg; där var det inte mycket i tidningen som stämde överens med det jag själv såg på stan.
Gissa om de skickat en rookie till platsen, antagligen en såndär nybakad universitetsstudent som inte blivit cynisk, lärt sig hur det går till i branschen och som fortfarande inbillar sig att det går att skriva objektivt
Aftonbladet är osedvanligt dåliga på källkontroll och faktakontroll, man ska inte lita på första bästa svammelpelle och alla fakta ska kollas (tycker jag) och kan man inte göra det själv ber man en kollega.
Funderar på vem som är sämst på faktakontroll, Expressen blev ju faktiskt dömda för förtal men Aftonbladet gör fler småmissar stup i kvarten.
För att inte tala om Hänt i Vecket och de där, gissa om de kollar sina fakta eller sina uppgiftslämnare...??
Förvisso har Pressens Opinionsnämnd till uppgift att kontrollera att det som publiceras följer god publicistisk sed, men om man inte anmäler kanske de inte uppfattar att någon tycker en artikel är felaktig.
Precis som att polisen vill ha en anmälan för att reda ut ett brott (i teorin åtminstone, praktiken lämnar jag därhän).
Pressens Opinionsnämnd