Fräkenrötter går MINST två meter ner i marken! Om jag minns rätt har man hittat rötter ända nere på fem meters djup. Så gräva bort dem går nog inte. Har faktiskt inget bra tips på hur man skulle kunna få bort dem. Skugga dem genom att plantera hosta, daggkåpa mm som har täckande blad?
Angående att bli kvitt örnbräken så har jag bara (uppsnappad) erfarenhet från naturbetesmark. Där ska den slås med lie några gånger om året. Tramp från nöt gillar den inte heller. Vet ej hur många år det tar innan den ger med sig.
Ett ganska effektivt och arbetsbesparande sätt att bekämpa ogräs (utan att förgifta vår natur, att sprida ut gift som våra barn och barnbarn får ta hand om när de växer upp, snälla sprutnissar, starta inte ännu en meningslös diskussion om hur "ofarligt" det är med DDT, 2,4-D, Totex, RoundUp mm) är att täcka markytan med pressenningar eller tidningar eller något annat heltäckande. Detta ska ligga i MINST två växtsäsonger. Då har det mesta (kirskål, kvickrot, brännässla) dött. Förhoppningsvis även örnbräken.
--------------------
Helena Småbrukare och mångsysslare
Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
|