CITAT (Hannele @ 29-01-2007, 09:24)
CITAT (Huggorm @ 27-01-2007, 17:33)
Jag har alltså tagit bort en grandunge
Skulle vilja plantera något just där, något som tål skuggan.
Varför kommer frågorna alltid efteråt? När man rensat bort?
Har man torr naturtomt, får man ta vara på det som trivs och kanske redan finns.
Vanlig vild gran är väldigt lätt att forma. Du kunde ha lämnat några.
Man kan också kombinera uppstammad gran med en tålig häck:

Vanlig gran är tålig och tacksam att forma.
Jag skulle inte ha rensat bort allt.
Nja, nu är det så att jag avskyr just granar. Det är därför jag tar bort dom i så rask takt som jag hinner. Dom jäklarna växer fortast av alla träd verkar det som, och kväver allt som kommer i deras väg. Flera av de stora ekar som jag har på tomten är förstörda, alla grenar utom dom i toppen är döda eftersom granarna stjäl solljuset. Det verkar som mitt torp låg i träda ungefär tjugo år innan jag köpte det, men granarna har mer eller mindre tagit över. Så jag försöker rädda det av ädellövträd som finns kvar. Tur att åtminstone bokarna är skuggtåliga...
Undrar om det verkligen är så torrt att en ask skulle få problem. Det är ju trotts allt inhemska träd, så dom borde vara tåligare än många andra. Hur som helst har jag plockat med mig lite frön från en ask som står på gårdsplanen på en herrgård av ädlare typ, där jag arbetar med renovering för tillfället. Skall försöka sätta en av askarna på denna aktuella plats om jag får fröna till att gro.
Angående avenbok så har jag satt en på en annan plats på tomten, skall se hur den artar sig och sedan kanske jag skaffar fler.