Det som står på Aftonbladet är följande:
"Antalet incidenter uppgick till hela 68 stycken. Men det kunde ha blivit ännu värre, enligt den interna rapporten, som är daterad 23 oktober 2006.
I rapporten står bland annat att flera anställda skickats hem eftersom de varit påverkade. Tre av 25 undersökta personer vid kärnkraftverket avslöjades med alkohol i kroppen en vecka efter snabbstoppet i somras. I två andra prov hittades spår av illegala droger och i ett sjätte upptäcktes starka läkemedel. - De har fastnat i drogtester, säger SKI:s informationschef Anders Jörle. All personal som ska in på ett kärnkraftverk drogtestas rutinmässigt när anställningen påbörjas. - Sedan gör man stickprov. De här har fastnat i sådana kontroller, säger Jörle."
Och det låter inte i mina öron som "lättöl".
Å andra sidan står det inte ett barrolin i DN om Forsmark, SvD hänvisar till Expressen som i sin tur påstår att "Tre av dem hade alkohol i blodet, den fjärde någon annan drog" men utan att källhänvisa. De enda som källhänvisar är Aftonbladet, och de pekar på informationschef Anders Jörle vid Statens Kärnkraftsinspektion.
Att den interna rapporten, är daterad 23 oktober 2006 och att den först nu uppmärksammats tycker jag är betydligt allvarligare. Men jag tror inte de ljuger.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|