På många systemkameror väger objektivet minst lika mycket som själva kamerahuset, och det är lite svårt att komma ifrån om man vill ha ett vettigt objektiv. Jag har en Canon EOS 350d. Kamerahuset väger något över ett halvt kilo och det objektiv jag har väger ungefär lika mycket. Sammanlagt alltså lite över ett kilo (vilket fortfarande är lättare än den analoga Canon systemkamera jag hade innan...).
En grej man kan göra är att skaffa en kameraväska som man kan sätta i bältet, då slipper man vikten på nacken och axlarna när man bara "bär omkring" med kameran. Själv stoppar jag oftast ner kameran i ryggsäcken så mycket som möjligt.
Ett annat alternativ är att välja en kamera som ligger lite "mitt emellan" en systemkamera och en kompaktkamera. En del av dem ger dig möjlighet att laborera med inställningarna så att du kan få rätt skärpedjup osv, men har inte utbytbart objektiv. Dessa är ofta lättare än "riktiga" systemkameror. Jag har ingen koll på vad det finns för märken osv på den fronten, men jag har själv haft en sådan (analog) kamera för många år sedan. Gå till en bra kamerabutik och fråga, dom kan säkert hjälpa dig. Där kan du även känna på vikten. Skriv upp vilka modeller som känns bra i vikt, sen kan du gå hem och leta efter recensioner och jämförelser på nätet