CITAT (fruberglund @ 03-02-2007, 11:08)
CITAT (Dzad @ 02-02-2007, 21:39)
CITAT (noora @ 02-02-2007, 20:18)
Ett annat alternativ är att välja en kamera som ligger lite "mitt emellan" en systemkamera och en kompaktkamera. En del av dem ger dig möjlighet att laborera med inställningarna så att du kan få rätt skärpedjup osv, men har inte utbytbart objektiv. Dessa är ofta lättare än "riktiga" systemkameror.
Jag har en kodak z740.
Den har både automatiska lägen och läge där man kan ställa in slutartid, ISO, ljushet i bilden och F-tal (bländare?) (vet inte exakt vad ni menar med skärpedjup).
Nåja, med den kommer en 45,5 till 55 mm adapter som man väl kan skruva fast nya objektiv i. Linsen i sig är 35 mm tror jag.
Har även 10 x optisk zoom inbyggt i kameran. Funkar bra i ljusa förhållanden.
Att ta en macro-bild av en humla, som är lika bra skärpa som den du postade är inga problem (om bilden nu inte misslyckas

).
Väger knappast mer än ett par hundra gram.
Men där slutar väl godbitarna. Annars är den inte direkt effektivare än en vanlig liten digitalkamera.
Rekommenderar definitivt inte för nån som tidigare använt bra systemkameror. Kan ju inte mäta sig med t.ex. Canon EOS 350d som nämndes. Men vill du inte betala så mycket kan du ju kolla på Kodaks lite större digitalkameror (super zoom-typerna).
Vi har 2 stycken Fujifilm Finepix, min mans tillverkas inte längre men
här är min. Vi är jättenöjda med dem, de ger superbra bilder! Min har ingen supermacro, valde bort det eftersom min man hade det på sin kamera. Vill man ha supermacro så får man gå upp till 9500:an eller 9600:an istället och då ökar ju priset en smula.
Den sortens kameror kan dock aldrig i livet mäta sig med våran Canon Eos 350D som jag köpte åt oss i julklapp

Det går inte ens att jämföra bildkvalitén hos en Canon Eos och en kamera av den sorten även om de är bra. Skärpan är så knivskarp i Eosen så det nästan är otäckt

Det är den bästa kameran vi nånsin ägt, nu "behöver" vi bara ett teleobjektiv och ett macroobjektiv också...tyvärr inte så billigt så det får vänta lite

Äsch, säg inte så, nu vill ja ha en riktig systemkamera också.

Fujifilm Finepix-kameran du gav en länk åt är bättre än den jag har, fast den inte har super macro. Så nu då du inte behöver den längre kan du skicka den till mig.
bra.
Nåja, men till den som startade tråden. Eftersom den där fujifilm-kameran inte är ens i närheten av canon eos350d, går det inte att ta några genvägar (fastän jag trodde det).
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)