Jag har haft min konica-minolta A2 i 1,5 år och tidigare hade jag en likadan som tyvärr blev stulen. Jag har varit jättenöjd med den. Den är ju lite större än en vanlig kompakt, men jag skulle aldrig byta för att få ner storleken. A2:an tillverkas inte längre, så ska man ha en så får man köpa en begagnad. Kameran är jättebra på macro och har de flesta funktioner på knappar så att man inte behöver gå in i menyer, zoomen (28-200) är manuell vilket ger systemkamerakänsla. en sådan kamera är ett bra alternativ om man vill ha systemkamerans funktioner mén tycker att det är för dyrt att skaffa sig flera objektiv och dessutom är systemkameran mycket tyngre. För att få samma objektivmöjligheter med systemkameran går det åt minst tre objektiv; ett vidvinkelobjektiv, oftast det som medföljer, ett macroobjektiv ca 3000:-, ett teleobjektiv tex 50-200mm från 1500:-, men då är ljusstyrkan betydligt sämre än på exempelvis A2:an. (3.5 på A2 mot 5,6 på billiga telezoomen)
Det som kan sägas om systemkameran är att autofokusen är snabbare och att den oftast är battre i dåligt ljus, men det kräver bra objektiv...
Ett litet alternativ i systemkameradjungeln är väl Nikon D40 som är byggd för att vara liten, men som å andra sidan inte klarar alla sorters objektiv. De måste har inbyggd autofokusmotor.
sammanfattningsvis kan man säga att en kompaktkamera kan mycket och priset stannar ¨på det pris du ger från början plus minne. En systemkamera ger bättre kvalite, märks främst vid förstoringar, fler inställningsmöjligheter, men man ska tänka på att man oftast inte klarar sig med det medföljande objektivet och får räkna med kanske 3-4000:- till
Hoppas att detta är till någon hjälp.
|