CITAT (Dzad @ 03-02-2007, 11:42)
Kan man inte frysa ner det o använda det som dricka?

Jag har nog förvarat vitt vin i ett par månader i svalen och druckit... hmm, jag måste ha nåt fel på smaklökarna då jag inte kände nån direkt skillnad.

Fast på riktigt, är det nån som vet om det är farligt att dricka vinäger? Har förresten alkoholen försvunnit nånstans då det blir vinäger?
Jovisst kan du det, men om du köper ett vin för dess goda smak så kan jag garantera att den smaken har försämrats efter en sväng i frysen.
Ja jag vet inte hur det är med dina smaklökar, det är inte farligt att dricka surt vin men jag tror inte det kan vara bra för magen i stora mängder (å andra sidan finns det vinäger framställt på sött vin som ska vara bra för magen). Kan tänka mig att det surnande vinet, karaktären och druvan säkert gör att det surnande vinet inte alls behöver vara så surt att tungan krullar sig. Vin (det är etanolen i vinet) som oxideras med syre surnar och blir till vinäger. Tror inte att det finns någon procent kvar i vinägern/vinet efter oxidationen. Nu är det väl så att framställningen av dagens vinäger sker på ett lite mer exklusivt sätt än att låta öppna en flaska och sedan låta den stå. Har du aldrig använt röd- eller vitvinsvinäger till sallader? Vinäger kan t o m användas som en del i drinkar av rom, sök på namnet "Teaser". Hannibal det store drack väl bara vatten med lite vinäger i på den tiden när det begav sig