CITAT (Ramoth @ 04-02-2007, 22:02)
Fenja:
Som raskattsuppfödare är jag nog lite "udda" i frågan om att ha katter ute eller inte.
Men nu är det en gång så att Europé (som är "min" ras) i grunden är utvecklad här i Sverige och har funnits här sedan vikingatiden. Det vore ytterst märkligt om de inte skulle klara att vara ute!
Men sedan gör jag stor skillnad på ute och ute.
Vi bor på landet med ett visst avstånd till grannar och trafikerade vägar.
En för katter så säker miljö som man kan önska.
När människor pratar om att ha katter lösa inne i samhällen (oavsett storlek) slår jag däremot till alla bromsar. Å det spelar ingen roll om det är ett "lungt villaområde". Då *ska* katter gå i band eller ha kattgård. Inget annat är acceptabelt. Det spelar ingen roll om det gäller raskatt för tusentals kronor eller en huskatt någon "tvingat" på en. Alla är värda samma omsorg!
En europé *ska* klara att leva ute liv, och vi är engagerade i Svenska européföreningen som arbetar för att bevara europén så nära sitt ursprung som möjligt. Ur den aspekten är det också bra att få möjlighet att se hur katterna sköter sig som utekatter.
Dock har jag generellt inte avelsdjuren lösa (av praktiska orsaker) utan i första hand kastraterna.
Bor man rätt så kan jag inte begripa varför inte en Main coon skulle funka utmärkt som utekatt!
Tack för att du berättar, jag tycker att det låter som en mycket sund inställning!

Vore kul att se fler rasuppfödare med den inställningen!
Mvh
Fenja