Hoppar bara in i debatten men några visdomsord.
Först så är det så att Roundup/glyfosfat är inte förbjudet att använda för oss vanliga dödliga, varken nu eller efter nyår. Det är bara möjligheten att inköpa som begränsats. Det gör fortfarande att köpa i utlandet och behöver inte ens smugglas in.
Sen har vi farligheten. Att det bryts ner snabbt har jag själv konstaterat. Många säger och skriver att det inte gör det men kom med bevis då! Inte länkar till andra sajter där det inte heller bevisas. Likadant uppgifter att det skulle vara akut giftigt för människor mm. Vandringssägner och skrönor?
Som jag sagt tidigare, hade medlet varit farligt eller på nåt sätt skadligt hade Kemikalieinspektionen kunnat stoppa det. Men att stoppa ett ämne pga lösa rykten går inte. I stället så får man använda R/g om man har rätt utbildning. Varför inte? Men då skall alla få möjlighet att skaffa sig den utbildningen, inte vissa grupper.
Av detta resonemang sluter jag mig till att vid rätt användning är det inte skadligt. Att man ändå kan hitta medlet där det inte skall finnas kan bero på många saker. Det finns ju en möjlighet att det kan ske vid normal användning. Men det troliga är vid felaktig användning. Överdosering, sprutning vid fel tidpunkt, på fel ställe, olyckor, spill, dumpning och tom avsiktlig förorening. Först måste orsaken klarläggas och inte bara ropa på förbud.
Framför allt skall man inte jämföra eller blanda ihop R/g med Totex och liknande ämnen. Dessa är extremt svårnedbrytbara i jämförelse med R/g. Ingen som är kunnig i området är det minsta förvånad över att ämnet når t.ex. grundvattnet. Tillsammans med alla andra ämnen, naturliga och människoskapade.
Det skall vara fritt att själv få välja vad man skall använda och inte använda så länge man inte skadar sig själv, andra eller omgivningen. Motsatsen skall kunna bevisas, inte bara ha farhågor om. Rädsla är en dålig rådgivare.