OJ vilken tillväxt, 3 meter på årsklippta grenar! Önskar jag hade samma livskraft i min buske här...
Det är inte helt lätt att både minska buskens omfång och samtidgt behålla blom, iallafall inte om man tänker sig att göra det med grenbeskärning. Jag kommer att tänka på att man skulle göra en rotbeskärning istället. Har inte testat det själv på forsythia, men det är ett sätt som man kan använda för att minska tillväxt och sporra blomsättning. Rotbeskärning kan ni göra nu, genom att sticka en vässad spade rätt ned i marken i en cirkel runt busken. Vilket avstånd ifrån kan jag inte säga, jag skulle själv ha grävt upp jorden en bit för att se hur långt de grova rötterna gick, och sedan rotbeskära utanför de grova rötterna. Till våren borde busken ha fått mindre tillväxt, och efterblom kanske ni kan behålla allt grenverk så att det blir blommande nästa år.
Forsythia blommar ju på grenar som blivit ett par år gamla. Har man en stor, frisk buske som man inte behöver reducera storleken på räcker det att ta bort en av de äldsta grenarna varje eller vartannat år för att det ska komma nytt. Det brukar man göra direkt efter blomningen, och man behöver ju inte ta hela utan kan beskära högre upp i grenklyka också.
Om jag fattat din idé rätt så innebär det att busken inte får behålla det den skickar upp efter en total nedskärning. Då gäller det att den har rejält med lagrad energi så att den orkar skicka upp nytt på eftersommaren igen. Om den har det går inte att säga. Generellt är detta ett sätt att ta kål på buskar - att skära bort all grönmassa så att roten inte får näring.
Man att skära ned radikalt och sedan börja om från början med någon slags beskärning kan liksom rotbeskärning fungera. Risken är bara att den inte har energi att skicka upp något som liknar en frisk, tät buske på rätt många år.
Själv skulle jag testat med rotbeskärningen först, och efter blommen klippt ned till den storlek jag ville att den skulle ha. Funkade inte det kanske total nedskärning är värt att prova.
--------------------
|