CITAT (Anders Roslagen @ 08-02-2007, 12:23)
Förstår att du vill bli av med granarna.
Ask växer bra i skuggigt läge men som äldre vill de ha kronan i full sol. Jag har askar på torr mark, de tycks hitta fukt på djupet. Finns det kalk och andra mineraler växer de hyfsat trots att de helst har fukt. Nu tycks askskottssjukan breda ut sig väldigt över hela landet, så många tvekar att plantera träden.
Har du skogslind bland dina ädellövträd? En klar favorit hos mig. De doftar gott när de blommar i juli. Bin, humlor och fjärilar uppskattar det mycket eftersom inte så mycket blommar så sent annars.
Skogslind har jag inte, och det är ingenting jag egentligen har funderat på heller. Har en del hemska minnen fån lindarna man ser inne i städerna, smutsiga och fula, med stammen full av knölar och skott. Men det jag skall plantera ett par träd någonstans på tomten i vilket fall som helst, jag misstänker att jag kommer bli positivt överraskad.
Kul att du är positiv till askarnas förmåga att klara något torrare jord. Det är knappast kruttorrt på platsen då andra träd frodas, så det finns kanske hopp i alla fall. Trotts allt har jag sågat ner mängder med törstiga granar, så det kanske kan göra gott på fuktbalansen. Det finns nog en del kalk i marken också misstänker jag, det är åtminstone mycket kalkrikt på andra platser i omgivningen. Och sol finns det gott om uppifrån samt österut. Sedan får man väll se om man kan klara sig undan sjukdomar.