Jag har alla mina grönsaksbäddar av tryckimpregnerat. Och har haft det i ett antal år nu.
Bra elelr dåligt - javisst är de impregnerade och javisst lakas impregneringsmedlet ut långsamt i jroden. Frågan är hur mycket och hur mkt sedan tas upp av växterna och hur mkt får jag i mig. Vetenskapliga studier visar på att det sk läckaget är mkt litet och än mindre tas upp av växterna. Använder plast på insidan i nästan alla bäddar.
Däremot så vill jag lägga andra aspekter på användningen av tryckt virke - bl a att själva processen inte är ett dugg miljövänlig även om det finns miljövänligt tryckt virke nuförtiden. Många avstår av rent känslomässiga skäl. I avdelningen ' Småprat' har 'Gossen Ruda' lagt in en länk till en mkt inressant utredning hur gifter i marken påverkar det vi odlar.
Så Boel, inga enkla svar utan det är upp till Dig och hur Du resonerar. Själva användningen av tryckt virke vill jag fortfarande påstå inte är speciellt farligt, men det är ju upp till Dig hur Du vill tänka. Man kommer väldans långt med 'vanligt' virke, t ex med Platonmatta på insidan av bäddarna för att för länga livslängden. Eller annat material - betongsten kansek - leca-block etc- det finns många alternativ och mkt beror ju på hur högt Du vill ha Dina upphöjda bäddar.
En snabbstart kanske är pallkragar - kika gärna in på pallkragsforumet, och de är itne impregenrade men det är itne dumt att måla dem annars varar de så lite länge då de oftast är tilverkade av 'skräpvirke'.
Detta har diskuterats många gånger förrut, gör gärna en sökning såkan Du läsa forna diskussioner och många fler synpunkter än de som Du har fått här.
hälsningar firån ingrid
|