Det som är lit ehemskt tycker jag apropos KRAV är att det också kostar pengar - och många har itne råd att kunna säga KRAV elelr ekologiskt för det man odlar.
Själv använder jag gifter nån enstaka gång - men inget används utan att vi har tittat noga på vad det är vi använder och hur det är gjort och hur karensdagen är. Och så gör vi skillnad mellan prydnadsväxter i växthus tex samt grönsaker som skall ätas. Under årens lopp har vi funnit att lökflugan är nästan helt omöjlig att komma undan utan en applicering med pyrethrin är vad som krävs för att itne ha en helt fördärvad skörd. Däremot är jag stolt över att vi inte använt snigelgift en enda gång i år :-) kanske har vi fått ner populationen så mkt på vår lilla bergstomt att vi i fortsättningen enbart kan handplocka - det hoppas jag verkligen.
Javisst :-) är man det minsta rädd för att bli påverkad av tryckt virke då skall man inte använda det för oavsett vilka undersökningar vi kan citera och allting så är det svårt att komma runt det känslomässiga.
Konstgödsel har vi nästan eliminerat - igen så gör jag skillnad på prydnadsväxter i kruka och odling å friland i bäddar, där är det enbart stallgödsel, hönsgödsel samt nytt för i år algomin......och jag tror ju på att stallgödsel är 'svaret på allt' :-)) och så kompost och gräsklipp - just nu löv också.
Mera bäddmaterial - förutom trä så betong, leca, man kan också smälla ner tjocka pålar och göra en'palissad-bädd' - det fnns tegel också men det är dyrt och tar tid - men det beror ju på vilken trädgård man har. pallkragar kör vi mkt med också - > snabb bra lösning!
Så *skratt* förutom bädden då så antar jag att även jag har blivit väldans 'ekologisk' i mitt odlande. Till krukväxter och andra växter i olika kärl använde rjag konstgödning men jag resonerar att det inte är ett naturlig tsätt att odla dem och ingen naturlig miljö, ikaså odling i växthus av mina kaktusar - de är ganska känsliga för löss - rotlöss bomullslöss etc och där anvädner jag gifter - men igen ingen naturlig miljö och tyvärr trivs odjuren mkt väl då.....spinn också.
Hur många bäddar skall du göra Boel? Och hur ser 'budgeten' ut? Avänder Du virke så tänkt på att klent smalt virke tar mkt virke för att bygga på höjden och att tjockt virke gör att man även kan sitta på kanten och t o m gå på den. Våra första två bäddar är gjorda i byggtimmer - dyrt men mkt snyggt och stabilt att sitta på och att gå på. 45X195 ( två tum åtta) har vi använt till våra senaste bäddar och den fungerar bra att gå på kanten med - itne att sitta på men där kan man smacka på en planka för det. Och det bygger snabbt på höjden två plankbredder högt så har Du en mkt bra höjd på bädden, ca 40 cm! Åsså gör vi med hörnpålar ibland - och utan ibland - beror på hur marken är och om man skall göra något såsom att sätta belysning. Nästan alla bäddar har belysning för itne vill man snava i mörkret när man skall hämta salladen ;-)
Hälsar ingrid
|