CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2007, 17:44)
Jag är övertygad om att du överreagerar pga rädsla för dina hundar. Som flera skrivit så är det bara lösspringande hundar, främst jakthundar, som angripits. Eftersom vargen är skygg kommer din närvaro att överväga och vargen ge sig av om ni skulle mötas.
Det är lite svårt att få vargen att bara hålla till i ödemarken, dels så finns det inte så mycket såna områden, dels så är vargen en långlöpare. Speciellt dom ensamma hannarna rör sig över stora områden. Det finns nog mycket mer varg i våra skogar än vad man kan tro pga att den håller sig undan.
Inte bara där, jag har sett en varg komma springande ner för gatan där jag bor och det är mitt inne i ett villaområde. Det har funnits varg av och till här i Göteborgsområdet i flera år och det har aldrig rapporterats några intermezzon, bara när dom blivit trafikdödade.
Nu springer ju mina hundar en del lösa i områden där det inte finns folk och andra hundar. Hundar har behov, och så länge dom inte jagar och förföljer vilt så är det ju också okej denna tiden på året i alla fall.
Oron består väl mest i att dom faktiskt ska göra det dom INTE får göra om dom skulle få en vittring på rovdjur.
Jag tror ingen kan vara helt 100% säker eftersom det är en situation som i princip aldrig är prövad för dom flesta hundägare.
Vore kul att kunna ha en bra diskussion, men varg-debatter tenderar att bli lite träliga efter ett tag.
Tycker inte att jämförelse med gråsparvs-jakt t.ex. är särskilt relevant.
Ingen har väl för övrigt förespråkat jakt på varg i denna tråden vad jag har kunnat se.
Visst håller jag med om att naturen bör bevaras och att människan inte ska skövla i onödan. Det har vi ju gjort tillräckligt.