CITAT (askar @ 15-02-2007, 21:32)
Visst är det så. Samtidigt som jag också de senaste åren reagerat
över att det alltsomoftast sjungs på engelska, fastän det är i Svensa kyrkan.
Vi som inte tillhör den yngre generationen och som inte är så väl bevandrade i andra språk... känner ingen större samhörighet längre. Tyvärr:(
Men som jag sagt tidigare... jag känner inte att jag behöver tillhöra någon församling
för att bekräfta min tro. Den finns inom mig.

I min kyrka sjunger vi bara på svenska faktiskt, och alltid ur psalmboken eller ur den nya Psalmer på 2000-talet. Ibland kan vi ha taizémässor och då är det på engelska. Men dessa mässor ligger vid andra tider än söndag förmiddag och lockar nog främst yngre. Jag tycker det är bra att det finns olika typer av mässor, inte bara högmässa på söndag.
Vad gäller din tro så har du helt rätt i att tron finns inom dig och det är det allra viktigaste.

Fast för egen del så känner jag ett stort behov av att omge mig med andra kristna och ha en gemenskap där vi träffas för samtal och bön. Jag har haft turen att finna en massa fina människor i min församling som jag känner stor gemenskap med. Även de som arbetar i kyrkan (präster, diakoner, m fl) känner jag stor gemenskap med. För mig är denna delen viktig. Men allra viktigast är självklart att ha tron i sitt hjärta och en personlig relation med Gud.
Nu tror jag tråden drog lite off topic. Förlåt Snöflinga.