CITAT (Snöflinga @ 15-02-2007, 19:49)
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2007, 19:10)
Beträffande kyrkliga ritualer så var det många som i samband med att offren för tsunamin flögs hem tog illa vid sig över att präst höll en kort predikan. Offret hade kanske gått ur kyrkan och därmed var det nästan en förolämpning. Det är kanske dags att se över alla såna officiella ritualer nu när kyrkan skilts från staten.
Det visste jag inte att så många tagit illa vid sig

Att många utträtt ur svenska kyrkan tror jag för det mesta är av ekonomiska skäl ... inte av trosskäl. Av tradition är vi väl inte heller ett aktivt kristet folk, se bara på kyrkobesöken hur många bänkar står tomma ... förutom julotta och andra evangemang. Men nog föredrar jag personligen att ha begravningsakten i en kyrka än i Folkets Hus

Det var flera som reagerade, om man kan kalla det för många är en definitionsfråga. Beträffande utträdet så är det säkert ofta en ekonomisk fråga men grunden är att man inte tror på någon gud. Varför skall man då stödja kyrkan ekonomiskt?
Jag gick ur i samband med debatten om kyrkoskatten som väl var för 10-15 år sen. Själva tron försvann för gott i dom tidiga tonåren när jag började tänka självständigt, att jag sen fortfarande var medlem berodde på att det inte var en viktig fråga för mig. Det blev det när man kunde spara pengar på åtgärden.