CITAT (Pirum @ 15-02-2007, 22:17)
Jag är inte i en sådan position att någon ska döpas, men jag resonerar som så att om barnet växer upp som ateist/etc så har det fått lite vatten på huvudet men samtidigt glatt gammelmormor och andra äldre släktingar åtminstone. Ingen skada skedd. Om barnet växer upp som mer aktivt kristet (vet ej hur ofta sådant sker) så kanske det önskar att det redan var döpt. Fast sen är det givetvis så att de som vuxendöps gör det av fri vilja och det kan ju också vara värt något.
Men jag tror att en namngivningsakt utan kyrkligt inslag kan vara lika fint för de anhöriga. För någon slags 'välkomstritual' vill nog många ha, där släkten kan samlas etc.
Det där med nöddop etc har jag inte själv förstått, tycker inte det står i nya testamentet att barn kommer till helvetet om de är odöpta, kanske var det bara mer en försiktighetsåtgärd? (Gamla testamentet tar av naturliga skäl ej upp dopet, även om den gud som där beskrivs nog kanske kan tänka sig att kasta folk i skärselden lite hur som helst - de flesta barn är väl dock ganska oskyldiga även om arvssynden kan diskuteras)
Tror man på en kärleksfull Gud - vilket jag gör - så finns inte skuggan av en chans att ett odöpt barn skulle hamna någon annanstans än i himlen!