CITAT (Pirum @ 15-02-2007, 22:17)
Det där med nöddop etc har jag inte själv förstått, tycker inte det står i nya testamentet att barn kommer till helvetet om de är odöpta, kanske var det bara mer en försiktighetsåtgärd? (Gamla testamentet tar av naturliga skäl ej upp dopet, även om den gud som där beskrivs nog kanske kan tänka sig att kasta folk i skärselden lite hur som helst - de flesta barn är väl dock ganska oskyldiga även om arvssynden kan diskuteras)
Det där med nöddop hade ju en gång i tiden en praktisk innebörd. Född in i kyrkan - ja men var man inte döpt kunde man inte begravas inom kyrkogårdens murar. Vet inte när regeln togs bort men traditionen med nöddop fanns i alla fall 1965 när min två dagar gamla brorson döptes på sjukhuset. Han blev tre dagar

Självspillningar fick heller inte begravas innan murarna.
Man kan undra om kyrkan egentligen var så glada när folksskolesystemet infördes på 1800-talet. Deras makt började beskäras så smått då när folk blev mer upplysta och fler och fler inte gick på deras skrämselpropaganda längre.
Här i västsverige - Bohuslän & Göteborg härjade schartauanerna långt in på 1900-talet. Det var/är väl den mest konservativa grenen inom Svenska kyrkan. När min kusin gifte sig tidigt 60-tal hade hon rätt att bära kyrkans krona eftersom hon var oskuld! Bara en sån sak.
Det har väl framgått att jag tycker det är bra att kyrka och stat har skiljts åt?