CITAT (fruberglund @ 16-02-2007, 10:16)
Vi har valt att inte döpa Isak just för att han ska få ta beslutet själv när han blir så gammal så han kan ta ställning till detta själv.
Bara en liten kort kommentar angående detta som man hör så ofta. Eftersom du nämnde det!
Hur ska de barn som inte får någon kunskap om Gud i hemmet, genom kyrkans barntimmar eller genom att gå på barngudstjänster ha någon möjlighet att välja?
De barn som "uppfostras" - om uttrycket tillåts - i kristen miljö tillbringar hur mycket tid som helst i det sekulariserade samhället, bl.a. genom skolan. DE barnen har sett och upplevt båda sidor och kan välja. Men hur kan man ens uppfatta det kristna alternativet som ett alternativ om man aldrig upplevt det? Jag får inte riktigt det resonemanget att gå ihop.
Jag tycker f.ö. att man måste själv få avgöra hur man vill ha det med sin begravning, men förstår inte riktigt varför man blir förvånad över att kyrkan inte kan ställa upp med all service om man valt att gå ur.
Nog tror jag att våra skattepengar används till byggnaderna också. Vem skulle annars betala underhåll och reparationer?