CITAT (Leocarpus @ 16-02-2007, 15:49)
Jag kan personlig ha moraliska invändningar mot det resonemanget. Om man "uppfostras" i en kristen miljö så har föräldrarna redan valt åt barnet. Då blir föräldrarnas religion norm för barnet och det fria val man har är ju i så fall att lämna "normen". Jag tror att det påverkar negativt i vissa fall eftersom utträde kan ses som ett svek.
Sen att kristna barn får hur mycket kontakt som helst med det sekulära samhället. Ja det får de väl så vida föräldrarna inte väljer att isolera dem redan i tidig ålder genom den fantastiska "valfriheten" konfessionella friskolor.
Tror du inte, att det i så fall också är att lämna "normen", om man är uppfostrad helt utanför allt kristet eller kyrkligt, och sedan väljer att bli en kristen?
Har två barn, de har valt olika, i alla fall just nu, och det respekterar jag. Vi har jättefin kontakt.
De har gått i vanlig skola, för jag är faktiskt också lite tveksam till konfessionella skolor.
Sedan finns naturligtvis föräldrar, som, även om de inte har en egen tro, ser till så att barnen vistas i kristna miljöer genom barntimmar och konfirmationsläger t.ex. Och som vill ge dem kunskap för att kunna välja sin väg.
Man måste veta något om det man ska välja, annars blir det inget val.