Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452
Finns det någon bra bok som tar upp hobbyförökning av växter? Känns lite fånigt fråga här om minsta grej får jag erkänna. Min vana är annars att försöka läsa mej till lite baskunskaper om det jag är intresserad av. Nu bara jag frågar er !
Ingela Janges bok har jag och den tar upp många olika förökningsmetoder. Även ett kapitel om jord och ett kort i början om botanik. På slutet finns tabeller över fröförkning och vegetativ förökning av Prydnadsbuskar, Klättrande växter och Perenner och örter. När det gäller sådd så ligger betoningen på utesådd. Inne i boken finns också två tabeller över frösådd av vanliga Grönsaker och Sommarblommor, med såtemp, förkultiverings tid mm.
En användbar bok för all möjlig förökning men som det står i förordet "Tabellerna är inte kompletta, och inom vissa släkten kan sätten att föröka variera mellan arterna. För mer exakta anvisningar hänvisar jag till speciallitteratur och till fackmän på plantskolor" Tycker ändå att den är värd att skaffas när man är nybörjare och många av bilderna och teckningarna är väldigt informativa och bra.