CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27)
som sagt kan den här diskussionen hållas igång så länge som det finns liv på jorden...
visst kommer en hund ihåg om den blir misshandlad. den kommer även ihåg var bollen låg sist när man för två månader sen var och hälsade på hos mattes kompis....
så jag tror nog iaf att en hund kan minnas att den bitit sönder något som inte var en leksak = gjort något dumt.
som sagt är vi inget annat än människor och man blir arg om en hund eller ett barn gör saker de inte får.
Max blev som sagt inte märkt för livet av min utskällning och kryper inte ihop varje gång jag nu kommer hem från jobbet utan han är precis lika glad som vanligt.
och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis??
och jag undrar fortfarande hur jag kan skicka ilskna signaler innan jag ens hunnit reagera på vad som hänt innan jag kom hem?
Nu är det ju iofs skillnad på att "komma ihåg om man blivit misshandlad" eller "veta varför man blir bestraffad".
Sen håller jag i princip med om att det inte spelar nån roll om man säger "jävla hund", eftersom hunden inte kan svenska.
Däremot reagerar jag på din attityd mot hunden.
Att ha hund är ju ett fritt val vi gör, och när vi gör det valet så tar vi också på oss ett ansvar.
Läste en gång om en person som brukade ha en ihoprullad tidning liggande på köksbänken.
När hunden gjorde nåt den inte fick, så tog han tidningen och slog sig själv i huvudet och sa "dumma hundägare".
Vi kan
aldrig utkräva ansvar av en hund, vad som än händer.
Det är alltid människan som har ansvar.
Förstår att du gärna avslutar diskussionen. Tror inte du fått den reaktion du väntat dig.
Max har inte lärt sig ett dugg, men jag hoppas att du har gjort det