CITAT (Anne R @ 16-02-2007, 18:11)
Jag har också funderat på hur det kommer sig att en hund som inte vet att han gjort fel ändå visar tecken på att den visst vet att den gjort fel innan man själv sett röran.
I somras hade min lilla älskling tuggat på en kudde när han var ensam. Han brukar alltid möta oss med glädje i dörren, denna gången visade han huvudet från sovrumsdörren och tittade under lugg. Då hade jag inte sett den trasiga kudden i soffan ännu, så han kan ju inte ha läst in någon ilska i mitt beteende. Jag kallade på honom och han kröp fram till mig, då förstog jag att nåt var galet och såg mig omkring. Tog två steg mot soffan medan hunden sprang och la sig på sin plats... såg kudden och sa fyyyy vad är detta?? Han småviftade på svansen och sa med blicken: förlåt matte, men den såg ju såååå god ut!
Det blev inte mer skäll än så den gången, han har heller inte bitit sönder något sedan dess.
Citerar mig själv, väntar på att någon kan hjälpa mig att tolka detta beteende hos Gibbe i somras.... HUR visste han att han hade gjort fel INNAN jag sett vad han gjort och kunde reagera på det?
För övrigt tror jag att Suddens hund har en alldeles normal matte som varken är perfekt eller urkass. Jag tycker ni är lite väl hårda och elaka mot henne, vissa av er. ALLA blir arga ibland, och låter ilskan rinna över innan man hunnit tänka sig för. Jag tror (och vet att det är så av erfarenhet, iallafall vad det gäller mina hundar) att om man någon gång blir arg på hunden utan att den förstått varför har inte hela förtroendet raserad för det. Om det sker ofta ja, men inte om det är en engångsgrej. Även om jag numer praktiserar mer "du har gjort fel, alltså ignorerar jag dig" metoden.