CITAT (lilla mamma @ 17-02-2007, 19:53)
Det mest konstiga är att det gick från hund beteende till människo beteende med väldigt nära kkontakt till påhopp. Och nu så sade jag inte vem som hoppade på vem.
Snälla, fortsätt hundpsykologin ni var inne på. Nångång kanske jag förstår vad min uppkäftiga 11 år gamla spets gör när han visar sitt hat mot speciellt svarta hundar och golden retrievers, och släpp agget
Ofta bottnar sådant där i en negativ upplevelse i tidig ålder med berörda hundraser eller färger. Det kan också vara så att det inträffar något i en känslig period, under någon av trotsåldrarna eller så. Det kan också vara så att ägaren gjort något som förstärkt rädslan, kanske lyft upp eller slitit i kopplet eller så. Det är jättesvårt att veta eller gissa.
Ibland kan det också bli fel: Min morbrors valp öppnade garderoben och åt skor, de hade verkligen testat med "allt" och till slut gillrades en 10 liters röd vattenhink upp (med vatten) som rasade ner när dörren öppnades.... De hade i alla år en hund som älskade att äta skor men som var LIVRÄDD för röda plasthinkar! Som äldre nöjde han sig med de skor han fick och slutade att stjäla dem.
När jag växte upp hade vi en new foundlandstik som kom från hundstallet i stockholm, hon hatade bubblor = volkswagen och karlar i blåställ. Vi lyckades aldrig få reda på vad det grundade sig på men hon hade dessa två agg livet ut.
Mvh
Fenja