CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-02-2007, 20:17)
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 19:50)
Artikeln var i en tidning och inte på nätet. Har en kopia någonstans. Återkommer om jag hittar den.
Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler. Varför är för mig en gåta.
Att ta prov på Kalium tillhör det allra första man gör när nån söker sjukvård. Det ingår i rutinproverna på varje patient.
Det är nog olika rutiner på olika vårdcentraler. Jag har fått journalkopior från den vårdcentral jag tillhörde i 16 år innan jag flyttade hit. De har inte tagit något kaliumprov på alla dessa år trots att jag varit helt sönderstressad. De har skrivit in i journalen att jag mår dåligt på jobbet men utöver det har de inte gjort någonting. Jag fick losec för magkatarren. De kollade minnet på samma sätt som för senildementa vilket naturligtvis inte visade något. De ordinerade sjukgymnastik och depressionsmedicin mot värken och trötthet. Jag löste aldrig ut depressionsmedicinen eftersom jag inte var deprimerad.
Min nya vårdcentral tog kaliumprov och jag låg för lågt. Några andra mineraler ville de dock inte testa. Läkaren blev arg när jag frågade om de kunde göra det. Jag har dock läst att brist på kalium kan göra att andra mineraler får svårare att ta sig in i cellen. Skulle gärna vilja ha mer kunskap om just det.
Min moster fick problem med sina ben när hon fick en ny blodtrycksmedicin. Läkarna sa bara att hon fått polyneuropati men de gjorde inget åt det. Hon hade det så i flera år och kunde inte gå promenader längre. Nu har en läkare kollat kalium och hon hade brist. Det kan man ju få av en del mediciner mot högt blodtryck.