Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Besvärlig biggaråträdsplantering! Eländiga torv, Linda kom i backen!
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-10-2003, 08:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Todeloo,

I lördags kom biggaråträdet Linda äntligen i backen efter ha väntat sedan i somras.
          Hon fick en ny fin bädd - 1,2 meter X 1,2 meter, upphöjd 69 centimeter - cirka 30 centimeter ä rdet under innan berget tar vid. Jag hoppas det räcker för henne!

Men när jag skulle ta upp krukan/plasten fick jag en chock. Denna gräsliga torv satt som klistrad runt rötterna, och att bryta upp jordklumpen var helt omöjligt. Så jag tog till Bob Flowerdew's knep som han lärde ut i Kitchen Garden för två nummer sedan, ( Bob är välkänd författare och trädgårdsexpert inom den ekologiska rörelsen)
          och lade hela klumpen i blöt - efter två hinkar så kunde jag bända loss den där torven - och jag fick nästan bort allt. Vilket eländigt media den där torven är!

Nu tronar Linda i bädden och jag slog ut de två hinkarna på backen - torv -nää tack!
          Hoppas hon inte tog skada av sin torvvistelse innan hon hamnade ur askan i elden :-) barkmull, sand och kodynga är vad som finns i bädden nu! Till våren skall hon ev få lit ehästdynga som plåster på såren,

Hälsar Ingrid

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 13-10-2003, 22:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Ingrid,
          Jag ska definitivt ta några bilder på rötter i torv till min bok, vet hur det kan se ut men hade glömt det.

Havtorn - vilken dröm! Det är en av mina planer för nästa säsong - att rensa skrot från ett ställe här så jag kan sätta ett havtornsbestånd. Sedan är säkert lyckan fullgjord!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 09:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon