- Förstår din katt alt hund vad du säger, dvs förstår djuret ordens innebörd? Nej, men däremot inlärda ord och meningar. "ska vi gå ut", kom hit" hämta bollen" ge matte en puss" mm.mm
- Om djuret inte förstår ordens innebörd, kan det ändå förstå utifrån ditt röstläge/din kroppshållning? Jajamen. De märker direkt om jag ändrar från neutral till glad/upprörd/ledsen. mm mm. Samt att dom vet direkt om känslan är riktad mot dem eller någon annan.
- Har katten resp hunden något minne av vad som hänt för t.ex 3 timmar sen? 3 månader tillbaka? Jag tror inte dom sitter och tänker "hmmm... vad trevligt det var med den där tiken jag träffade på för några timmar sedan" Däremot när de nästa gång träffar nämda tik vet dom direkt att den känner de. Som när Gibbe i julas gömde ett hundkex i farmors soffa som Ninni hämtade och åt utan att han märkte det. En månad senare var vi dit nästa gång med hundarna med oss, Gibbe rusade fram till soffan och letade efter sitt gömda kex. Jag tror inte att han setat hemma och funderat på kexet, däremot när han kom till farmor igen mindes han att kexet var gömt i soffan. Han hade så klart inte räknat med att den skulle vara borta...
- Kan en katt resp hund känna ånger för något den gjort? Nej. Vi har lätt för att tolka in sådant på hundar, men det handlar inte om samma känslolägen som hos människor. S
|