Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordvärme?, För att värma upp jorden.
          Tobb
          Inlägg 17-02-2007, 23:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Vad ska man ha för värmekabel för att värma upp jorden?
          Gärna någon som är färdigkopplad och med termostat så man slipper ta ut elektriker, utan bara kan koppla den till en jordfelsbrytare.

Hur långt kabel ska man ha för att värma upp ca 2x2meter eller hur stort område som kan behövas för en planta?

Och sedan är det väll bäst att lägga frigolitblock ovan, när den inte är nedgrävd. Som man kanske kan göra efter att jorden tinat lite.

Kan man gräva ned kabeln i jorden på hösten till nästa sesong sedan? så det bara är att börja värma under marken?

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Västerås
          Inlägg 19-02-2007, 08:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

En planta av vadå?

Vad jag hört om värmekabel är att man har den i botten av en odlingssäng i växthus; så djupt att men inte riskerar att gräva av den med spade eller grep. Elektrisk varmbänk alltså.
          Vilken kabel man ska ha vet jag inte, 24V, nedgrävbar, antar jag. Längder kan du nog hitta hos dom som säljer såna.

Värma upp jorden ovanifrån är nog svårt. Luften kyler väldigt kraftigt. Det låter som om det vore bäst att vänta till hösten, och förbereda för nästa år. Jag skulle nog försöka fixa en termostat också, så det inte blir FÖR varmt, om det finns mergrävbara såna..

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon