|
Tänkte lägga in lite tankar jag har från mitt akvarium som borde kunna fungera även i detta fall. Mitt kar är 1200 liter och har en sump på 350 liter så det är inte ett "vanligt" guppykar.
Så som jag ser det är det ingen god ide att ha klor precis som du har konstaterat. Problemet du kan få är att det kan bli alger i poolen. Lösningen på detta problem är att odla växter som lättare tar upp näringen än algerna, på så sätt kommer de att svälta och ihjäl.
För att få balans i ett akvarium bahöver man följande: Bra belysning Detta får du per atomatisk helt gratis dessutom Näringsämnen dessa kommer du få tillföra i form av lera för växterna att växa i samt flytande form vilket du kan köpa på granngården i 25 kilosäckar. (om det ens behövs?) Filtrering Här kan jag rekommendera ett bra fluriserande sandfilter vilket du lätt kan bygga själv för en relativt billig peng Co2 Jag tillsätter koldioxid, men med tanke på att växterna ej är undervattensväxter kommer detta ej behövas, dessutom får du mycket koldioxid genom vattenfallet.
Det största problemet tror jag kan vara att få jorden att ligga kvar, min lösning på detta är att jag fyller en damstrumpa med lera och sätter ner växterna däri, sedan täckar jag denna med sten så att den ej syns. Borde även fungera i ditt fall.
Reningen kan även vara i form av vattenfallet som jag såg på din länk, om man bygger terasser som vattnet skall passera kan man i detta lägga grova stenar med någonform av alg som växer snabbt. Denna kommer då att ta bort mycket näring. En jag kan tänka mig att du kan använda är en som kallas Andmat.
Dock så tror jag att du kommer behöva en stor mängd snabbväxande växter som inte tål minusgrader, men om dessa är planterade i damstrumpor är det bara att lyfta ur dessa och lägga dem i garaget under vintern.
--------------------
Magister Mundi sum!
|