Helull. Det är ju precis det jag menar med certifikat. Dvs att man stänger ute en massa människor. Inte 17 får en vanlig trädgårdsägare möjligheten att skaffa certifikat.
Beträffande igenväxning av sjöar så förvånar det inte mig. Jag har märkt att där jag använt Roundup blir det en enorm tillväxt året efter. Det heter ju glyFOSFAT. Så det är knappast nåt att vara rädd för, möjligen hålla ett öga på. För övrigt blir resultatet detsamma om man häller i annan gödning, konstgödning eller naturgödning.
Har också sett uppgifter om att många arter ännu inte är beskrivna. Men hur du så säkert kan ange att bara 5 % är upptäckta förvånar mig. Då måste man ju veta hur många som finns totalt och det vet man ju inte!
40 % fler lärkor låter intressant. Jag vill också veta varför. Att bara slänga ut en siffra ger inget. Beror det på medlen eller på andra brukningsmetoder? Kornknarren t.ex. har minskat katastrofalt sen man började slå ängarna tidigare, innan ungarna blivit flygga.
Sen förstår jag inte riktigt vad antimögelmedel har med Roundup-diskussionen att göra. Jag äter inte citrusfrukt så jag bekymrar mig inte om det.
Väl mött efter julen. Till dess kan du och alla andra fundera på vad Anna skriver och vad jag också ser. Även jag avviker från den rätta vägen, jag använder Roundup och konstgödning t.ex. Ändå har jag ett rikt djurliv på tomten. Fåglar, insekter, groddjur, maskar i marken mm. Grodorna förökar sig i dammen, i våras hade jag svårt att både gå på och klippa gräsmattan pga av alla paddor som höll till där. Det är nåt som inte stämmer i ekologiodlarnas bibel.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|