Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kryddor i köket., Vad ska jag odla?
          *Pamela*
          Inlägg 14-02-2007, 18:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 9 015

God Kväll!

Jag har tänkt odla lite kryddväxter och ha i köket. smile.gif

Och det jag skulle vilja veta är om det finns några "kryddväxter" som inte är så känsliga,och inte kräver direkt sol, utan kan stå på en mer "mörk" plats i köket.

wub.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          emas
          Inlägg 28-02-2007, 22:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem nr: 1 325

Ge inte upp!

Klart du ska så till ditt köksfönster! Har haft köksfönster åt lite olika håll. Visst är det många kryddor som trivs bättre när det är gott om sol, men har man för mycket sol kan det också bli ett problem. Bra att tänka på är om du vill ha dem mest för att det är hälsosamt att se saker växa i sitt kök eller om du främst vill skörda mycket.

Som de andra har nämt är basilika tacksam. Börjar det sedan se för rangligt ut knipsar du bara av några toppar, sätter dem i ett glas vatten och snart får de rötter och du har lite nya att sätta i jord.
          I mitt köksfönster finns persilja kvar från förra sommaren. Då inte främst för att skörda mycket. Då hade det inte funnits något kvar :) Under den här tiden av året växer de långsamt som bara den. Trevligt sällskap är det ju dock fortfarande! Har även lyckats relativt bra med att hålla citronmeliss vid liv året runt. Under de vintermånader som är torrast inomhus har jag satt en plastpåse ovanpå för att fukten inte ska försvinna. Man får hålla lite koll på sina köksfönstervänner :)

Kanske behöver du lampa över fröna. Om dina små vänner växer för fort på längden så är det nog ett bra tips. Vad som är bra lampor har jag dock inte så bra koll på. Har själv använt lågenergilampor i vanliga hållare - men vet att andra säger att det absolut inte fungerar. Nåja. Växterna har i alla fall vänt sig mot ljuskällan. Borde väl vara ett bra tecken? Men, kanske får jag prova med skrivbordslampa med lysrör nu till våren :)

Lycka till!
          emma, som njuter av att se fröna gro - även om de sen inte blir exemplariska och storvuxna kryddplantor

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-08-2025, 12:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon