Jag tycker bara att det är så konstigt.
Arbetslöshetsförsäkringen ska vara självfinansierad (därav de höjda avgifterna) - ok.
Trafikförsäkringen ska vara självfinansierad - ok.
Men hur sjutton förklarar man att man ska få skatteavdrag (rejäla sådana om jag förstått det rätt) för att ha folk hemma som städar??
Eller varför statliga bolag ska säljas ut av ideologiska skäl och förmodligen också till ett värde som inte motsvarar bolagens reellla värde?
Och hur sjutton förklarar man att sjukförsäkringsavgiften årligen bidrar med en massa pengar (dvs går med överskott) till stadskassan som används till annat....tex subventionera städning. Men inte till rehabilitering och sånt.....
Fastighetsskatten ska också sänkas och ersättas med en kommunal avgift. Vem kommer få den överlägset största sänkningen - jo, storstadsregionerna men inte landsbygden (med undantag av de områden vid kusten där husen är så dyra att lokalbefolkningen inte har råd att bo kvar).
Alliansen verkar ha de mest märkliga idéer om vad som ska skattefinansieras. Ett förslag var att produktionsbolag inom mediabranschen skulle få bidrag för att göra kvalitetsprogram. Detta skulle öka konkurrensen med public service-tv....Samtidigt drar man ner budgeten för public servicetv.......
Osv osv osv osv...det är mycket konstigt i politiken tycker jag.
Redigerat av Gloriana: 03-03-2007, 12:17
--------------------
Bättre sått än aldrig!
Gräva bör man annars dör man!
|