Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 1 016
Måste inte jägarna sätta upp skyltar att de jagar inom ett område? Blev burdust ivägkörd av två jätteotrevliga jägare idag, som inte hade annonserat för fem öre att det plötsligt var deras skog och att jag inte fick gå där.
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882
Inte har de skyldighet att annonsera. De betalar dyrt för sitt markarrende och har rättighet att jaga. I vissa jaktarrenden nära tätorter där man arrenderar av kommunen ingår ofta en klausul om att jakten skall skyltas med datum osv.
Vad som ofta kan ske är att ett villebråd blir skadat av egna jaktlaget eller något annat jaktlag eller trafikskada och då blir det oplanerad eftersöksjakt på ett område man inte har tänkt sig. Ingen skyltning i världen fixar det.
Vad de däremot har skyldighet att göra är att jaga säkert. De flesta jaktlag lägger ner stor möda på att pejla pass, markera farliga skjutriktningar, skjutträning, träning av hund, röjning av pass. Det ligger ca två veckors träning och arbete bakom denna veckas jakt så det är inte bara "nöje".
Vad de har moralisk skyldighet att göra är att vara trevliga mot passerande människor.
Att det är generell älgjakt nu borde var och en mäniska känna till. Sedan brukar jakten bara fortgå på helger.
Själv ringer jag till jaktledaren och frågar i vilket område det är jakt på gång. Sedan väljer jag och kusen en annan ridväg. I gengäld brukar jag rapportera tillbaka till honom när jag ser vilt. Jag rör mig ju över stora områden i skogen. Samarbete är den bästa lösningen och skogen räcker till åt alla.