Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 1 016
Måste inte jägarna sätta upp skyltar att de jagar inom ett område? Blev burdust ivägkörd av två jätteotrevliga jägare idag, som inte hade annonserat för fem öre att det plötsligt var deras skog och att jag inte fick gå där.
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882
Skogen räcker fortfarande åt alla. Det behöver inte innebära konflikt. Konflikt blir det bara om man stelbent hävdar sin rätt från båda håll. Allemansrätten innebär inte att man har rättighet att hindra jakt.
Försök komma överenns med jakträttsinnehavarna i stället. De flesta jägare är faktiskt vettigt folk. Undantag finns alltid men jag känner hundratals jägare och de uppför sig faktiskt hyfsat.
Stockholmsgäster inbjudna i min mans jaktlag blev väldigt chockade när de såg en tjej jogga i skogen där de skulle jaga. De chockerades inte för att hon joggade rakt i i såten de skulle jaga av. De var chockerade över att hon joggade ensam i skogen. I storstaden kunde man tydligen bli överfallen om man som kvinna joggade ensam.
De jägare jag känner betalar ca 8-10 tusen/ år för jaktarrende. Sedan utrustning, hundinnehav, resor, amminition mm är betalda så ligger deras kostnad för jakten minst till det dubbla.
Några sommarveckor går åt till att röja pass och förbereda för jakten. Hunden skall tränas, skjutprov skall genomföras. Sedan satsas en semestervecka för den generella älgjakten. Nu räknar man med att arbetet skall ge resultat. Att inte kunna unna dem denna vecka tycker jag är lite synd. Det finns 51 veckor till på året.
Jag känner mig inte ett dugg osäker för att ge mig ut i skogen under jakt men jag tycker man kan ta hänsyn till varandra så jag går gärna åt annat håll när det är jaktdag.
Som tur är för oss alla så minskar jakten risken för trafikolyckor. Jakt är inte enbart ett nöje det är skötsel av en naturresurs.