Kombinationen trampsten och grus är väl oftast vacker. Och kan varieras efter smak och tycke också. Är det ungefär grov sand kan man förstås kratta den på japanskt vis. Det snyggaste gruset tycker jag är ärtsingel (eller vad det heter?) dvs siktat naturgrus. Speciellt vackert när det är vått! Inte krossgrus (makadam), som är riktigt otäckt att gå på. Och knastrar vasst och elakt dessutom.
En nackdel med grus tycker jag är att massor av frön sätter igång och växer överallt. Hos oss tall, vide, gullregn, tistlar, blåklockor, lupiner, gräs, fågelmatningens spillda solrosfrön och havre, isop, purpurklätt, digitalis... Ett fasligt rensande alltså, och flyttande av dom plantor man vill ha i en rabatt. Ifall du är trött på trampstenarna kanske du kunde spara dem i något hörn av trädgården? De kan ju behövas i någon rabatt en vacker dag, som trampstenar alltså. Jag tror mitt trädgårdsvalspråk är "Kasta ALDRIG bort en sten!"
Hälsningar från Fågelvägen
PS Jag är glad att det finns andra stenfetischister.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|