Jag tycker också allt mer om sten. Gångar, trappor, murar har det blivit hemma i olika slags natursten. Här och var schiffer med ganska grov sand emellan som jag frenetiskt odlar i och testar allehanda tramp- och torktåliga växter. På ett ställe en schifferstig med glesa stenar som det får växa lågt gräs emellan (främst svinglar). Och så natursten där det är nivåskillnader, där naturstenarna utgör kanten på trappsteget och det är gatsten och allehanda annan sten som vi haft hemma i stegen. Svagväxande gräsarter och gråtimjan får växa mellan gatstenarna.
Man kan lägga ned mycket arbete på en stig, och det är väl frågan om hur mycket man vill lägga ned i underhåll. Kombinationer schiffer eller annan platt sten och olika sorters grus och en och annan platta där man lagt egna porslin mm i betong är helsnyggt. Men det kräver underhåll och man riskerar att bli ovän med både löv, barr, frön och småväxter som gärna vill vara där också.
Själv tycker jag det är roligare att försöka odla fram intressanta och funktionella växter mellan mina stenar än att rycka upp ogräs från sten- och grussättningar. Men en ren stenmiljö kan passa en gammeldags trädgård lika bra om man bara vet att det kräver underhåll.
En stor nackdel med grusgångar, stensättningar med grus emellan mm är att många tröttnar på att hålla dem växtfria mekaniskt (det finns värmeblåsare, man kan spola vatten, och man kan dra upp med händerna). Det är för många grus- och stensättningar som glyfosat säljs (RoundUp), trots att tillverkarna varnar just för användning i sådana miljöer.
--------------------
|