Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ersätta körsbär mot päron, Jag vill byta träd.. ?
          EricaH
          Inlägg 05-03-2007, 11:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 9 212

Hej!
          Jag har på en mycket blöt plats på gräsmattan en liten dunge med ett slags körsbörsträd. Det är ca 7 små stammar.
          De som vi köpte huset av har även planterade dessa träd kallar de för Späling. De är ju som en blanding av körsbär och plommon.

Just denna lilla hög med "ris" är inte så vackert. De ger ingen frukt och är inte ens vacker så nu vill jag föröka ta bort detta och istället plantera ett fruktträd typ päron.

Ett utav mina problem är att jag hatar gräva upp en massa rötter, tycker det är tråkigt och tidskrävande.

((När jag tog bort häcken så grävde jag ca 20-30 cm ner och slog med yxa av rötterna sedan fyllde jag på med blomjord och sådde min gräsmatta. Använde även gubbens motorsåg men han blev inte alls glad när han såg att jag körde med den ner i jorden. Var dessutom tvungen att köpa nytt blad och ny kedja till honom :-))

Så min önskan är att hugga ner dessa körsbärsträd, gräva upp så passa att jag kan fylla med lite jord och så gräsmatta men har önskemål att ca 1 meter därifrån plantera ett nytt träd. Kommer det nya trädet att hamna för nära det gamla? Kan deras rötter forsätta att suga näring ut marken? Har hört att körsbär har en bra förmåga att försöka överleva.

Någon som har lite bra råd och tips till lata lilla mig??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EricaH
          Inlägg 05-03-2007, 13:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 9 212

Hej!
          Tack för svaret.. ska leta ett törstigt litet träd.. :-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 07:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon