Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 1 016
Måste inte jägarna sätta upp skyltar att de jagar inom ett område? Blev burdust ivägkörd av två jätteotrevliga jägare idag, som inte hade annonserat för fem öre att det plötsligt var deras skog och att jag inte fick gå där.
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882
CITAT (Posse @ 17-10-2003, 17:22)
I mina fördomar om älgjägare figurerar en del sisådär 90-åriga, rejält darrhänta och närsynta personer med gott om kaffekask i termosarna och innanför västen.
Nog är det fördomar alltid. Det här är en schablonbild från Åsa-Nisses dagar. Jag har aldrig sett någon onykter jägare eller någon som haft sprit med sig i skogen. Vad jag däremot sett är jägare som har genomgått en utbildning där säkerhet ingår. Jag har sett jägare som varje år spärrar farliga skjutriktningar på passen. Detta för att inte skjuta passgrannen eller avlossa skott mot bostäder som ligger i jaktområdet.
Jag har sett ägare som avlägger skjutprov varje år. Träffar man inte tillräckligt bra så får man gå i drevet utan bössa.
Jag har träffat på äldre jägare som inte varit lika duktiga som i sin ungdoms dagar. Klara de skjutproven så har ändå ansvarig jaktledar gett dem mer öppna pass för att de skall få mera tid att fatta sina beslut och lägga bra skott. En yngre person fattar beslut snabbare.
Olyckor och glömska kan ändå inträffa. Jag har också sett ovana eller slarviga deltagre som brutit mot vapensäkerheten. Då har de blivit hemskickade av jaktledaren för att begrunda sitt misstag och är välkommna tillbaka nästa jakt. Upprepade förseelser så utesluts det där välkommen tillbaka.
När man inta kan skjuta längre är man ändå välkommen att delta i jakten och sitta på pass men utan bössa.
Men som min gamle far sa: Utan idioter så är inte världen komplett. Visst kan det hända att det finns dåliga jägare precis som det finns dåliga läkare, bilmekaniker osv. Ingen regel utan undantag men tack och lov har jag inte träffat på jägarundantagen ännu.