CITAT (digitalkarin @ 17-10-2003, 22:01)
Men... Jag har ju inget emot att de jagar!
Det är JÄTTEBRA. Det är viltvård!
Problemet är att jag inte vet NÄR de jagar VAR.
Och att de var så förbaskat otrevliga och bara körde iväg mej.
Problemet är inte att det jagas.
Här är det då inte nån enstaka vecka.
Ta kontakt med länsjaktvårdaren och berätta om din siuation.
Han kan tala om för dig vilka regler som gäller samt vem som är anvarig jaktledare där du bor.
Jag tror definitivt inte att "farlig jakt " pågår hela vintern hos dig. Det är nämligen skillnad på jakt och jakt. Jakt med hagelbössa innebär inte några som helst risker för dig eftersom man avlossar skott på högst 30 meters håll.
Älgjakt jagas med kula. Jägarna sitter stilla på fasta pass och drevet driver älg mot skyttarna. Alla vet var alla är. Skyttarna skall ha spärrat sina pass från farliga skjutriktingar där din bostad finns.
När man jagar älg driver man av en såt på ca 30 ha. Man hinner med tre såtar på en dag. Älg jagas tills licensen är fylld eller senast till 30 januari.
Man återkommer till en såt ca en gång per månad om det är jakt man bedriver och inte rovdrift.
Det innebär alltså att "farlig jakt" sker hos dig ca sex timmar per år eftersom en såt tar ca 2 timmar att jaga av. Sedan kan det bli jakt som inte alls har sådana risker.
Så snart älgjakten är avklarad så börjar man jaga småvilt som man säger. Rådjur, hare räv osv. Det är mestadels hageljakt.
Ingen har rätt att avvisa dig från skogen pga jakt. Däremot upplysa dig om riskerna vid kuljakt.Jag kan däremot kanske tänka mig att ett jaktlag kan bli irriterat om de tex jagar hare och en fritidshundägare släpper sin hund i skogen och den tar upp jakten från ett annat håll. Irriterade får de bli men inte otrevliga.
Jag tror nog att de jägare du träffade på var lite lätt upphetsade och inte tänkte på sitt tonläge. De uppför sig nog helt annorlunda om du tar kontakt med dem igen i en inte lika uppskruvad situation.
Lycka till med jakledaren be honom berätta om deras säkerhetsrutiner.Berätta gärna hur det går. Länsjaktvårdarens telefonnummer hittar du hos länsstyrelsen.