Väl talat Bettson. Den som fördömer jakt har inte sett utsvultna, försvagade och sjuka djur förtvivlat och under plågor kämpa mot döden. Och sådant skulle man stöta på hela tiden i skogarna om jakten förbjöds - då skulle det igen bli ett j-vla liv bland alla förmenta naturvänner... Suck.
Själv jagar jag inte (trots tillgång till goda jaktmarker), men det är mitt val. Däremot tvekar jag inte att ställa upp för att spåra upp och avliva skadade djur. Sådant har jag gjort sedan jag var 14. Däremot ser vi till att vi på våra marker har duktiga jägare som sköter om den avskjutning som måste göras för att djursstammen ska må bra. De gör det verkligen bra, sitter endast tysta på pass, använder inte ens hundar eller drev. Ingen hets i vår skog.
Men det är med jägare som alla andra människor, det finns alltid sådana som inte lämpar sig för sin uppgift. Sådana stöter man ju också på i alla samhällsgrupper. Vi ska därför inte förneka att det även finns skjutgalna "he-mans" i jägarkåren. Men bara för några ruttna äppel behöver man inte döma ut en överväldigande majoritet sjyssta människor som sköter jakten på det sätt den ska bedrivas - med hänsyn till djur, natur och alla andra som vill röra sig i skog och mark.
Micke
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|