Det var väl möjligen på 17-18hundratalet att älgjakten blev reglerad, men annars har väl vi menniskor jaktat på olika djur sedan vi bodde i hålor och flög runt och slog varann i huvudet med klubbor.
Annars är väl ändamålet med jakten, som jag tror Bettson har framfört några gånger, att skörda av naturens överskott, i princip som vi även skördar potatis eller morötter. Det att man reducerar antalet viltolyckor är en bonus, men inte syftet. När det blir för stort bestånd av t.ex. älg, blir det för lite foderväxter, vilket i bästa fall leder till att djuren måste vandra mer, i värsta fall att dom svälter.
Uppväxt på landet har jag l¨rt mig att vara försiktig med att röra mig i skog och mark under jakten, speciellt att inte klä ut mig till älg och smyga i buskarna. âven om jag inte själv kan tänka mig att jakta, inser jag att om vi skall äta kött till middag, måste detta köttet framskaffas genom att djur avlivas, vi kan inte vara så dubbelmoraliska att vi å ena sidan vill äta kött, men å andra sidan förbannar jägare och slaktare som gör detta möjligt. Om man är vegetarian måste man dock kunna ha detta syn.
|