Det är mycket man ska tänka på när man skaffar hund. Jag själv skaffar en blandras men har kollat noga raserna i den. Jag valde en liten hund den här gången av olika anledningar.
Jag blir rent ut sagt förskräck när man läser på blocket till vilket pris vissa hundar säljs,hundar är ju inte en slit och släng vara. Jag kan förstå att du kanske inte har råd att köpa en dyr hund. Visst är det bra att det finns människor som vill ta hand om omplacering hundar men tycker som alla andra att du bör få en prövotid.
Viktigt att tänka på: Hunden ska vara när du köper den. Veterinär besiktad som ej får vara mer än 7 dagar gammal. För annars blir det svårt att försäkra den. Vaccinerad och chipmärkt.
Och att tänka på vad en hund kostar per år: Försäkring ca. 2000 Vaccinationer ca. 800 Foder ca 2400-5400 Utrustning vid inköp ca 1600
Själv gav jag 7000 kr för min blandras vilket jag tycker är bra.En seriös uppfödare.
Seriösa uppfödare av rashundar är ett stort arbete som jag respekterar högt. Där höftleds röntgas och ögonlyses och är oftast försäkrade mot dolda fel vilket är en stor utgift för uppfödaren.
Gå in på SKK hemsida eller Agria och läs där finns mycket matnyttigt.
Lycka till!
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|