CITAT (pejahren @ 18-10-2003, 22:46)
âven om jag inte själv kan tänka mig att jakta, inser jag att om vi skall äta kött till middag, måste detta köttet framskaffas genom att djur avlivas, vi kan inte vara så dubbelmoraliska att vi å ena sidan vill äta kött, men å andra sidan förbannar jägare och slaktare som gör detta möjligt. Om man är vegetarian måste man dock kunna ha detta syn.
Hmm....man kan vara vegetarian av olika skäl.....
Mitt är att jag mår bättre utan kött. Jag respekterar seriösa jägare, och bönder som gillar sina djur och låter dom vara ute. Jag respekterar även köttätare som inte kan döda själva. Men jag kan aldrig respektera djurplågeri i framställningen av kött. Vilda djur jagas bara en kort tid om året, och det ingår i deras naturliga tillvaro att fly från faror, efter en jakt glömmer de väldigt snart vad som hänt. Varför inte släppa lös kossorna i skogarna, låta dom leva sitt liv och hålla efter dom under jaktsäsongen...? Så gör dom ju med renarna i lappland...... Jag vet, dagens tamboskap skulle kanske inte klara vintern....
Äsch...bry er inte om vad jag säger.....inte kan vi låta djuren klara sig själva.......?