Har läst inläggen om avdrag för hushållsnära tjänster. Jag hoppas kunna anlita en städfirma för att åtminstone storstäda helst 4 gånger/år. Helst skulle jag vilja ha städning varannan vecka, men det beror ju på hur man vill prioritera sina pengar förstås, det blir nog bara storstädningen för mig. Jag har en skada i nacken och en axeln, som gör att jag får jätteont när jag städar, (och fixar i trädgården, men då mår jag bra på annat sätt istället)då skulle det vara till stor hjälp för mig, ett tag resonerade vi som så att vi skulle tjäna på att ta hjälp med städningen, istället för att jag försämras ytterligare och kanske inte kan jobba lika mycket som idag (fast just nu är jag sjukskriven iallafall). Maken jobbar som resande och renoverar på huset under ledig, tid så han kan ju inte heller helt ta över städningen helt, han har också nackskada efter ej bilolycka.
Visst blir det lite orättvist, de som idag har råd får ännu bättre råd med denna hjälp, och alla kommer inte att få råd ändå att ta hjälpen, men det är mycket annat som också går från våra skattepengar som inte alla får utnyttja men är med och betalar. Bl.a bostadsbidrag/bostadstillägg, till ensamstående mammor, och pensionär, underhållsbidrag till ensamstående föräldrar, högkostnadskort för de som är sjuka och behöver mer hjälp från sjukvård och sjukbehandlingar. Skolan kostar massor av skattepengar och de som inga barn har, få ändå vara med och betala. Socialbidrag alla ersättningar till sjuka och handikappade.
Vi kommer alltid att leva i en värld som inte är helt rättvis, och de som har mycket kommer alltid att ha mycket och många förmåner, men för de som inte har så mycket har vi ändå ett ganska bra skyddsnät från våra skattepengar, bättre än i många andra länder. Jag är ingen höginkomstagare, och har under många år varit ensamstående förälder och dessutom till ett funktionshindrat barn, så jag har tagit del av vissa ersättningar och vet att jag inte skulle klarat mig så bra utan dessa. Idag behöver jag inte de ersättningar och är istället med och betalar från min skatt till de som behöver.
Snillan
|