Stintan 43.
Förhoppningsvis kan den som jobbar inom städbranchen också köpa in hjälp om de vill med egen städning med hjälp av skattesubventionen, men förmodligen inte utan den. Och det gäller ju alla som jobbar och inte är högavlönade, barnomsorgspersonal, vårdpersonal, äldreomsorgspersonal osv och det gäller även mig.
Jag vet ju inte hur ditt liv ser ut Stintan 43, men om du har utnyttjat barnomsorg, så har du också utnyttjat en skattesubventionerad tjänst, där personalen definitivt inte är högavlönad, och när de går hem på kvällen efter att ha tagit hand om dina ( och mina) barn, så ska de orka ta hand om sina egna barn och resten av hemmet, är det någon skillnad på detta och på den som skulle hjälpa dig med städning istället för barnpassning...
Vi har ju valt att skaffa barnen och när vi väljer att inte själva vara hemma och ta hand om dem så har vi denna möjlighet, vilket också pga subventionen och en maxtaxa gör det möjligt för oss att göra detta val oavsett inkomst. Sedan tror ju jag att många barn skulle må bra av att ha sina föräldar hemma istället, men av olika skäl väljer många att inte vara det. Om barnomsorgen inte var skattesubventionerad, skulle många kanske av olika skäl inte kunna skaffa barn, och de som väljer att vara hemma och själv ta hand om barnen, får ju ingen del av denna subvention, och hamnar i samma sits som "svart arbetskraft" utan det sociala skyddnät som alla som jobbar har.
Vi lever ju dessutom i väldigt många olika livssituationer, vilket gör att behovet av att utnyttja olika typer av tjänster, subventionerade eller ej, är olika från familj till familj . Därför blir en sådan här diskussion väldigt individuell och jag förstår dina synpunkter eftersom jag också kan se att det är en viss "lyx" i att kunna välja denna typ av hjälp, men i mitt fall är jag glad över att kunna göra det, och jag tror inte att den som skulle städa hemma hos mig, får det sämre än den som städar på min arbetsplats, på barnens skola/dagis, eller inom industrin.
|