CITAT (Ludvig Johansson @ 08-03-2007, 20:01)

Som jag skrev i en annan tråd har jag ett litet mandelträd i trädgården här i zon 3/4, men vem vet om det lever innan vintern helt är över. Den verkar må bra nu iallafall, fast vintern har ju varit extremt mild. Den övervintrade med lite skottfrysning förra vintern täckt med lite granris, i år fick den ingen täckning. Bra idé med ympningen, ska testa det om mina sticklingsförökade grundstammar överlevt vintern. Truedsson skriver i sin bok bär o frukt att aprikos tål -45C. Det är nog ingen persika som tål det, men däremot så verkar det finnas konsensus i USA att de är härdiga i USDA 5, dvs nedåt -30C (-29C). Fast med fruktträd kanske man får göra skillnad på överlevnad och fruktsättning.
tack , då behöver jag någ inte skydda mandelträden då om jag köper några .
CITAT (Ophelia @ 08-03-2007, 20:15)

Häftigt! Jättekul att få höra vad andra pysslar med och deras erfarenheter och ja...det är bra att ha i åtanke det där med fruktsättningen. Man måste prova och se vad som händer. Har du koll på det här med växters provinens? Det måste vara viktigt hos en växt med egen rot men kan väl inte ha en större betydelse hos de som ympas? Tror att fler av dessa exotiska växter kommer att komma från våra baltiska stater för visst finns det en del mycket intressanta träd som är härdiga och förhoppningsvis även bra

beror på , en växt med äkta rot är härdigare . men man kan även ta en härdigare rot eller ympa så man får frukter i tidig ålder och att den blir lägre när den får frukt