CITAT (kollba @ 09-03-2007, 17:40)

Då kan jag fråga dig samma sak som jag frågade Anma: Varför då ?
Dels för att det blir mer rättvist så. Idag betalar alla lika mycket och det är stor skillnad i inkomst på en student och till exempel Sveriges statsminister.
Dels för att ingen då kan smita undan. Visst, ett försvinnande fåtal har ingen tv (eller annan tv-mottagare, eller dator med tv-kort), men jag tippar på att de flesta som inte betalar faktiskt inte gör det för att de struntar i det.
Om fler betalar, desto mindre blir summan för var och en. Dessutom kostar det i nuläget en hel del att administrera tv-licensen, pengar som kan läggas på annat.
Dessutom - när licensen infördes fanns det bara två kanaler. Sambandet var tydligt, har du tv måste du betala. Idag med så många reklamfinansierade kanaler har sambandet suddats ut helt. Och som det är nu funkar det inte att fortsätta, med licensskolkare och tv-pejlare

Enda risken som jag kan se det, är att regeringen om det läggs på skatten, kommer styra över budgeten, och kan komma att använda den som maktmedel. Å andra sidan styr de över "allt annat" redan, utan att använda det som påtryckning.
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.