Det är ju modet som styr priset, jag såg en chihuahua-blandning på blocket igår för 20 000! Risken är då att man dessutom får en sjuk insmugglad hund från Polen och riskerar att vi får in en massa sjukdomar till Sverige, tex rabies och dvärgbandmask. Detta för att hippa tjejer ska ha en "handväskehund". Vem tänker på att det kanske inte är jättesmidigt att ha med sig hunden på jobbet eller att den faktiskt blir drygt tio år. Jag har en jakthund efter välmeriterade föräldrar, han kostade 8000:-, det tycker jag är ett rimligt pris för en renrasig hund. Jag tycker att det är tragiskt att det produceras så mycket blandraser nuförtiden. Om man tittar på blocket så finns det precis hur mycket hundar som helst, väldigt många av dem är omplaceringshundar och större delen av dem är blandraser. Det känns som om blandraserna är de nya sommarkatterna, slit och släng. Om man ska diskutera priser på hundar så är det lite synd att det faktiskt finns folk som betalar så bra för blandraserna, för om det inte fanns några pengar i det skulle det inte vara så intressant att para till höger och vänster... För inte är det tjuvparningar i alla fall.
Detta är inte någon kritik mot ditt blandisköp, jag tycker att det verkar ganska seriöst. Det är också helt ok för mig att se till att "tjuvparningarna" får vettiga hem, eller att man blandar med eftertanke. Men tex en blandning med bordercollie/Rottweiler kan faktiskt bli rent farlig med borderns vallinstinkt och rottisens vaktinstinkt.
Vill du ha en hund som hårar lite ska du välja en strävhårig eller en pudel, de hårar inte mycket.
|